Leasing All Inclusive, czyli jak płacić mniej za więcej?
Autor: GO-LEASING ODDZ KRAKÓW 1, publikacja: 2016-08-29
Leasing przeżywa w Polsce rekordy popularności. Wyniki sprzedaży za I półrocze 2016 r. ogłoszone przez Związek Polskiego Leasingu pokazują, że branża leasingowa odnotowała kolejny wzrost wartości nowych kontraktów (o 17,7%), dzięki sfinansowaniu aktywów o łącznej wartości niemal 28,1 mld zł. Leasing jest głównym, obok kredytu, zewnętrznym źródłem inwestycji pracujących w gospodarce. Niewątpliwie takim wzrostom sprzyja najniższy w historii koszt złotego (wskaźnik WIBOR wynosi obecnie ok. 1,7%). Także marże firm leasingowych są wyjątkowo niskie i kształtują się na poziomie ok. 1,8-2,7% w skali roku.
Leasing operacyjny na samochody osobowe
Do najpowszechniej używanych środków trwałych należą samochody osobowe. Korzysta z nich zdecydowana większość przedsiębiorców w Polsce. Jeśli są finansowane leasingiem, to najczęściej w leasingu operacyjnym, którego założeniem jest równomierna spłata wartości samochodu w okresie leasingu. Najczęściej na zakończenie umowy leasingu operacyjnego leasingobiorca po dokonaniu (symbolicznej) opłaty za wykup końcowy w wysokości 1% wartości początkowej pojazdu, zostaje właścicielem tego samochodu. Wykup końcowy jest jedynie opcją, a nie obowiązkiem.
Leasing All Inclusive
W Europie zachodniej w przypadku samochodów osobowych bardzo popularny jest tzw. Leasing All Inclusive – dla przykładu w Niemczech korzysta z niego ok. 75% leasingobiorców. Także w Polsce rośnie zainteresowanie tym sposobem finansowania. Przyjrzyjmy się jemu bliżej. Leasing All Inclusive jest formą leasingu operacyjnego połączoną z kosztem ubezpieczenia oraz pełnej obsługi serwisowej obejmującej przeglądy okresowe, części zamienne i czynności obsługowo-naprawcze wynikające z czynników eksploatacyjnych pojazdu. Użytkownik leasingu w tym wariancie opłaca w racie miesięcznej także koszt serwisu, dzięki czemu z góry zna całkowite miesięczne koszty użytkowania samochodu. Leasingobiorca, płacąc miesięczną ratę leasingową, z góry zna całkowite miesięczne koszty użytkowania samochodu, dzięki czemu nie jest narażony na jakiekolwiek nieprzewidziane wydatki. I stąd nazwa All Inclusive będąca analogią popularnych wśród turystów wycieczek o takiej samej nazwie, których istotą jest korzystanie ze wszystkich dostępnych usług hotelu za ustaloną z góry cenę.
Leasing All Inclusive a leasing operacyjny
Charakterystyczną cechą leasingu All Inclusive jest taka konstrukcja harmonogramu opłat, która zakłada możliwie najwyższy wykup końcowy, oparty na wycenie rynkowej w zależności od okresu umowy leasingu, tj. czasu użytkowania samochodu oraz deklarowanego przez korzystającego przebiegu kilometrów. W wariancie tym miesięczne raty leasingowe są dużo niższe w porównaniu z tradycyjną kalkulacją leasingu operacyjnego (nawet dwukrotnie mniejsze), gdzie wykup końcowy jest założony na symbolicznym poziomie 1%. Taka konstrukcja leasingu pozwala przedsiębiorcy zatrzymać sporą część gotówki i poprawić płynność finansową firmy. Najlepiej zobrazować to na konkretnym przykładzie. Poniżej porównanie obu wariantów leasingu (tradycyjny operacyjny oraz All Inclusive) dla tego samego auta przy założeniu takiej samej, zerowej opłaty wstępnej i tym samym okresie leasingu. Jak widać z podsumowania opłat bez wykupu końcowego, w przypadku leasingu All Inclusive korzystający wyda za użytkowanie auta o ponad 20 tys. zł mniej w porównaniu z leasingiem standardowym (ok. 40% mniej).
Kalkulacja dla: Ford Focus 1.0 EcoBoost Titannium ASS 125KM | ||
Leasing Operacyjny Standard | Leasing All Incusive | |
Wartość PL | 50 000,00 zł | 50 000,00 zł |
Wpłata wstępna [%] | 0% | 0% |
Wpłata wstępna | - zł | - zł |
Okres leasingu [m-ce] | 48 | 48 |
Ilość rat leasingowych | 47 | 47 |
Rata miesięczna | 1 122,65 zł | 682,90 zł |
Wykup końcowy [%] | 1% | 51,62% |
Wykup końcowy [pln] | 500,00 zł | 25 809,18 zł |
Suma opłat bez wykupu | 52 764,55 zł | 32 096,30 zł |
Wymiana samochodu na nowy model po zakończeniu umowy
Według naszych badań przedsiębiorcy użytkujący w leasingu samochody osobowe, po zakończeniu umowy leasingu zamierzający sprzedać auto i wymienić je na następny model stanowią ok. 80% wszystkich korzystających.
Zgodnie z aktualnymi przepisami podatkowymi, po sprzedaży używanego auta wykupionego za symboliczny 1% na koniec tradycyjnej umowy leasingu operacyjnego przedsiębiorca od osiągniętego w ten sposób dochodu musi odprowadzić podatek dochodowy, a także 23% podatku VAT. Takich problemów nie mają biznesmeni decydujący się na leasing All Inclusive. Dzięki temu nie tylko unikają przykrych konsekwencji podatkowych, a w dodatku nie muszą się martwić o sprzedaż auta po zakończeniu leasingu, gdyż go po prostu nie wykupują. Po zakończeniu umowy wymieniają auto na kolejny nowy model, zawierając następną umowę leasingu All Inclusive.
Opracowano:
Grzegorz Olszewski
Dyrektor Generalny GO-leasing